Asociace krajů České republiky hájí a prosazuje společné zájmy krajů, prostřednictvím Kanceláře koordinuje činnosti členů Asociace, spolupracuje s poslanci a senátory Parlamentu České republiky, vládou České republiky, obcemi, se zahraničními organizacemi obdobného zaměření a dalšími organizacemi.Asociace krajů České republiky je připomínkové místo v rámci meziresortního legislativního připomínkového řízení, prostřednictvím Kanceláře analyzuje a zpracovává legislativní stanoviska.
Zasedání Rady Asociace krajů ČR Dne 28. března proběhlo 3. korespondenční hlasování Rady AKČR na téma schválení novelizovaných (aktualizovaných) vnitřních předpisů AKČR – Stanovy AKČR, jednací řád Rady AKČR, Jednací řád odborných orgánů (komisí) a pravidla pro udělování záštit. Informace o jednání odborných orgánů Rady AKČR Dne 13. března v Hradci Králové proběhlo jednání Komise Rady AKČR pro sociální záležitosti. Členové Komise se na svém prvním zasedání v rámci 7. volebního období Rady AKČR zabývali agendou budou činnosti Komise a nominovala své zástupce do orgánů a pracovních skupin, které souvisí s činností a problematikou v sociální oblasti. Dne 18. března se konalo první jednání Komise Rady AKČR pro zemědělství a venkov formou online a řešily se především organizační záležitosti, udělení záštity, externí zastoupení v pracovních skupinách a plán budoucí práce. Dne 21. března v Praze zasedala Komise Rady AKČR pro bezpečnost. Členové Komise projednali problematiku personálního zajištění agendy krizového řízení u ORP, aktuální stav novelizace krizové legislativy, aktuální otázky k problematice zajišťování ochrany utajovaných informací u krajů, zářijové povodně 2024, stručný chronologický sled k HFNO a zapojení vězněných osob v rámci mimořádných událostí nebo vyhlášení krizových stavů. Dne 27. března se poprvé sešli členové Komise Rady AKČR pro životní prostředí a energetiku na online jednání. Byly projednána odborná témata z oblasti vodního hospodářství, vodohospodářské infrastruktury, ochrany vod a pak následovala problematika nakládání s odpady a plány odpadového hospodářství. Dále byla diskutována finanční podpora strážců a zazněly informace k návrhu zákona o urychlení podpory obnovitelných zdrojů energie. Na závěr bylo zmíněno téma nábytkových bank. Dne 27. – 28. března v Kutné Hoře se uskutečnilo zasedání Grémia ředitelů krajských úřadů, které si v úvodu jednání zvolilo nové vedení pro aktuální volební období; předsedkyní Grémia se stala Ing. Jitka Hlavačková, ředitelka KÚ Zlínského kraje. Grémium projednalo problematiku personální nouze v zajištění některých agend přenesené působnosti státní správy, a to zejm. na úseku stavebního řádu a územního plánování (v kontextu nového stavebního zákona a náběhu digitalizace stavebního řízení). Podobnou situací se pak zabývali členové Grémia v rámci problematiky fungování orgánů sociálně-právní ochrany dětí. Dále proběhla další jednání, kterých se účastnili zástupci Asociace krajů ČR Dne 18. března proběhlo na Úřadu vlády zasedání Rady vlády pro koordinaci boje s korupcí. Na programu jednání byly především informace bilanční a administrativní povahy, jako zhodnocení opatření v Akčním plánu boje s korupcí, výroční zpráva o činnosti Rady a informace o doporučení GRECO. Diskutována byla také problematika nadužívání trestního řízení při uplatňování soukromoprávních nároků. Dne 25. března se uskutečnilo na GFŘ za účasti asociačního pracovního týmu jednání k výkladové metodice zákona o DPH (účinnost od 1.1.2028), pro oblast investičních dotací. Dne 27. března proběhlo jednání s Václavem Krásou, předsedou Národní rady osob se zdravotním postižení ČR na téma novelizace Memoranda o spolupráci mezi Asociací krajů ČR a Národní radou osob se zdravotním postižením ČR ze roku 2010.