Novinky

19.9.2018

Kraje žádají zavést v rámci centrálních přijímacích zkoušek na střední školy jednotné bodové ohodnocení jako podmínku přijetí žáka

Kraje žádají zavést v rámci centrálních přijímacích zkoušek na střední školy jednotné bodové ohodnocení jako podmínku přijetí žákaÚroveň vzdělávání a výsledky maturitních zkoušek jsou na řadě středních škol tristní. Hejtmani proto vyzývají ministra školství, mládeže a tělovýchovy Roberta Plagu k urychlenému řešení. Žádají zavedení jasného bodového ohodnocení uchazeče v rámci centrálních přijímacích zkoušek na všechny typy středních škol, včetně těch soukromých, na základě kterého by pak byl teprve žák přijat ke studiu. Takové opatření by mohlo pomoci zastavit přijímání žáků bez studijních předpokladů a odstranilo by také rozdíly v přijímání uchazečů do soukromých a krajem zřizovaných škol.


Stanovení podmínek pro přijetí žáků je nyní plně v kompetenci každého ředitele střední školy, kritéria se proto mezi jednotlivými zařízeními značně liší. Kraje se shodují, že absence jednotné minimální hranice úspěšnosti v přijímacím řízení umožňuje přijímání žáků, kteří nemají pro studium na střední škole předpoklady, způsobuje migraci studentů mezi školami a v celkovém důsledku se negativně podepisuje na úrovni vzdělávání. „Nadále odmítáme nést jako zřizovatelé středních škol odpovědnost za kvalitu vzdělávání ve středních školách, jestliže nemáme kompetenci tuto kvalitu ovlivnit,“ zdůrazňuje předsedkyně Asociace krajů a hejtmanka Karlovarského kraje Jana Mračková Vildumetzová a dodává: „Zejména na některé typy škol jsou přijímání i žáci s nedostatečnými studijními předpoklady, což se odráží v přecházení studentů mezi školami a následně ve špatných výsledcích maturitních zkoušek. Kraje by měly mít možnost se jako zřizovatelé středních škol podílet na tvorbě podmínek pro zvýšení úrovně vzdělávání. Mohou tak zároveň zabránit neúčelnému a mnohdy neefektivnímu vynakládání finančních prostředků do regionálního školství.“ 
 
Stávající situace je nepřijatelná nejen pro kraje, po změně volají i zaměstnavatelé v regionech, kteří nejsou spokojeni s tím, že mezi absolventy škol například chybějí kvalifikovaní pracovníci technických profesí. „Žádáme proto ministra školství o urychlená legislativní opatření, přičemž kraje jsou připraveny být maximálně nápomocny a jednat o navrhované změně,“ upřesňuje předsedkyně Asociace krajů a hejtmanka Karlovarského kraje Jana Mračková Vildumetzová. Bodovací systém by se měl týkat všech kol přijímacího řízení.


RSS kanál  |  XML Sitemap  |  Mapa webu  |  Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2018

Copyright © 2013 Asociace krajů České republiky